Dictatura
Urme în sistem și familie
Au trecut mai mult de 33 de ani de la Revoluție. Timp în care fiecare cetățean și fiecare grup a exersat un mod de comunicare, un mod de a fi, noi reguli de democrație pe plan personal și pe plan social. Direct spus, fiecare a pus în practică ceea ce a înțeles prin democrație.
Dictatura
Urme în sistem și familie
Au trecut mai mult de 33 de ani de la Revoluție. Timp în care fiecare cetățean și fiecare grup a exersat un mod de comunicare, un mod de a fi, noi reguli de democrație pe plan personal și pe plan social. Direct spus, fiecare a pus în practică ceea ce a înțeles prin democrație.
Trauma colectivă
Se referă la un eveniment traumatic care este împartășit de un grup de oameni, de la un grup mic de oameni (ex. familia) până la întreaga societate. Nu este necesar ca persoana sa fi trait trauma în sine pentru a fi atinsă de aceasta. Simpla expunere la știri/informații/povestiri despre dezastru poate fi traumatică.
Pandemia Sars-Cov2 reprezintă o traumă colectivă la nivel global.
Trauma colectivă
Se referă la un eveniment traumatic care este împartășit de un grup de oameni, de la un grup mic de oameni (ex. familia) până la întreaga societate. Nu este necesar ca persoana sa fi trait trauma în sine pentru a fi atinsă de aceasta. Simpla expunere la știri/informații/povestiri despre dezastru poate fi traumatică.
Pandemia Sars-Cov2 reprezintă o traumă colectivă la nivel global.

În țara noastră
Cele mai semnificative traume colective
În țara noastră cele mai semnificative traume colective de la cel de-al II lea Război Mondial până în prezent sunt: deportările, regimul comunist, cutremurul din 1977, mineriada din anii 1990, incendiul de la Colectiv și atacurile din timpul protestului Diasporei din 10 august 2018.

În martie 1945, cu toate ca România a devenit aliata URSS-ului victorios, țara a fost ocupată de Armata Rosie, instaland forțat un guvern pro-comunist. Alegerile de anul următor fiind caștigate de catre comusiti prin falsificarea rezultatelor, majoritatea voturilor fiind, în realitate, pentru PNȚ. Modul în care a fost introdus fiind unul violent, în creștere de la zi la zi și activând teama de spraviețuire.
Să ne amintim cum mergeau lucrurile în perioada comunista.
Reforma agrara din 1945 a fost o mare capcana pentru taranii romani si anunta colectivizarea (1949 – 1962) ce a constat în confiscarea aproape a tuturor proprietăților agricole private din țara (pamant, animale, utilaje agricole) și comasarea lor în ferme agricole administrate de stat.
Numeroși țărani, atât săraci, cât și mai înstăriți, s-au opus acestei acțiuni, iar guvernul comunist a recurs uneori și la acțiuni violente, ucideri, deportări, încarcerări și confiscări ale întregii averi a celor implicați. Sistemul de agricultură socialist astfel constituit a intrat treptat într-o criză ale cărei efecte s-au simțit și după ce regimul a fost înlăturat, timp în care s-au depus eforturi pentru reconstituirea proprietății private în agricultură. Putem observa ca rezultatele sunt reduse și astăzi. Putem observa o modificare chiar și în comportamentul celor care au urmat, la nivel macro: impulsul foarte ridicat de a dobândi bunuri materiale (case, mașini, bunuri electronice, gadget-uri, etc.) în comparație cu populația altor tări din Europa.

Să ne amintim cum mergeau lucrurile în perioada comunista.
Reforma agrara din 1945 a fost o mare capcana pentru taranii romani si anunta colectivizarea (1949 – 1962) ce a constat în confiscarea aproape a tuturor proprietăților agricole private din țara (pamant, animale, utilaje agricole) și comasarea lor în ferme agricole administrate de stat.
Numeroși țărani, atât săraci, cât și mai înstăriți, s-au opus acestei acțiuni, iar guvernul comunist a recurs uneori și la acțiuni violente, ucideri, deportări, încarcerări și confiscări ale întregii averi a celor implicați. Sistemul de agricultură socialist astfel constituit a intrat treptat într-o criză ale cărei efecte s-au simțit și după ce regimul a fost înlăturat, timp în care s-au depus eforturi pentru reconstituirea proprietății private în agricultură. Putem observa ca rezultatele sunt reduse și astăzi. Putem observa o modificare chiar și în comportamentul celor care au urmat, la nivel macro: impulsul foarte ridicat de a dobândi bunuri materiale (case, mașini, bunuri electronice, gadget-uri, etc.) în comparație cu populația altor tări din Europa.

Legi abuzive instituite peste noapte:
“Ministerul de Interne va putea, pe cale de decizie, să dispună mutarea din centrele aglomerate a oricăror persoane care nu-şi justifică prezenţa în acele centre, precum şi mutarea din orice localitate a celor care, prin manifestările faţă de poporul muncitor, dăunează construirii socialismului în Republica Populară Română. Celor în cauza li se va putea stabili domiciliul obligator în orice localitate.”
Decretul a fost de fapt a doua mare deportare pe care Romania a facut-o la Cămpia Bărăganului, o acțiune de colonizare a unei zone subdezoltate.
Romania mai deportase în ianuarie 1945 peste 70000 de oameni, majoritar etnici germani, în Uniunea Sovietică, în lagăre de muncă. Cei mai mulți nu au supraviețuit frigului, foametei, condițiilor extrem de grele și nu s-au mai întors niciodată acasă.

Deportarile
Deportările produse în perioada comunistă au produs traume care au transmitere transgenerațională (din generație în generație în interiorul unei familii extinse).
Deseori generațiile urmatoare experimentează acte soldate cu închisoarea. Sunt afectati de traumă atât cei care au trait deportarea cât și cei care nu au fost deportați.
Emanciparea femeii în România
A coincis cu perioada de comunism și a constat în oferirea unui loc de muncă. Pe langă sarcinile zilnice din familie, femeile au primit dreptul de a munci cot la cot cu barbații. De asemenea acestea aveau obligația să fie implicate în activitățile de partid.

Magazinele/revistele, radioul și filmele prezentau acest model de femeie care le poate face pe toate: să spele – la mâna sau la masini de spălat semi-automate, să gătească, să aibă grijă de copii, să fie soție atentă și iubitoare cu familia, să fie aranjată, să meargă la muncă, sa aibă succes în activitatea profesională și implicată în proiectele partidului. Multe femei au resimțit acest lucru ca o mare presiune asupra lor și i-au făcut față cu greu.
Decretul – interdicția avortului.
La 1 octombrie 1966, Ceaușescu emite decretul 770, punct cheie în instaurarea unei politici abuzive cu obiectiv de creștere accelerată a populației. Urmările fiind devastatoare și astăzi. Saracia, frigul din case, lipsa alimentelor, a curentului electric, teroarea acțiunilor Securitații, au fost doar cateva dintre motivele pentru care familiile refuzau să aducă pe lume copii. Au fost mii și mii de victime, familii distruse, femei și copii morți, destine îndoliate. Multe generații de copii nedoriți (care ulterior pot dezvolta rană de respingere), mii de copii abandonați (care, la rândul lor, pot dezvolta rană de abandon și rană de respingere). Există chiar și o etichetă pentru cei nascuți după instalarea decretului – “decreței”. Aceste generații poartă o emblemă și chiar dacă ea nu este vizibilă nu înseamnă că nu se simte. Deși din exterior par funcționali acești oameni au nenumarate amintiri dureroase și traume, frici, depresie, capacitate redusă de a decide pentru propria persoană. Populația nu doar că nu avea voie să se opună partidului, dar avea și obligația să meargă la paradele comuniste unde se executa un program artistic, repetat cu multe luni înainte. Se canta, dansa, se faceau urări partidului prin aranjamente umane, se flutura drapelul și portretele conducătorilor.
Decretul – interdicția avortului.
La 1 octombrie 1966, Ceaușescu emite decretul 770, punct cheie în instaurarea unei politici abuzive cu obiectiv de creștere accelerată a populației. Urmările fiind devastatoare și astăzi. Saracia, frigul din case, lipsa alimentelor, a curentului electric, teroarea acțiunilor Securitații, au fost doar cateva dintre motivele pentru care familiile refuzau să aducă pe lume copii. Au fost mii și mii de victime, familii distruse, femei și copii morți, destine îndoliate. Multe generații de copii nedoriți (care ulterior pot dezvolta rană de respingere), mii de copii abandonați (care, la rândul lor, pot dezvolta rană de abandon și rană de respingere). Există chiar și o etichetă pentru cei nascuți după instalarea decretului – “decreței”. Aceste generații poartă o emblemă și chiar dacă ea nu este vizibilă nu înseamnă că nu se simte. Deși din exterior par funcționali acești oameni au nenumarate amintiri dureroase și traume, frici, depresie, capacitate redusă de a decide pentru propria persoană. Populația nu doar că nu avea voie să se opună partidului, dar avea și obligația să meargă la paradele comuniste unde se executa un program artistic, repetat cu multe luni înainte. Se canta, dansa, se faceau urări partidului prin aranjamente umane, se flutura drapelul și portretele conducătorilor.
Copii nu erau nici ei scutiți de la paradă.
Și ei făceau repetiții, ba mai mult se și făcea “casting” pentru copilul perfect care să ofere buchetul de flori tovarășei Elena Ceaușescu în ziua de 23 august.
Liberatatea de gândire și exprimare era interzisă, Securitatea fiind infiltrată la un nivel micro, iar acest lucru nu era ascuns tocmai pentru a crea panică în rândul societății. Pentru umanitate acest lucru înseamnă umilire și produce o rană narcisică.
Mai mult de 500000 de români au fost arestați și intemnițați de-a lungul regimului comunist, pe motive politice. Mulți dintre ei au fost închiși în adevarate lagăre ale torturii, umilinței și morții, unde au avut loc atrocități greu de descris și cu atât mai greu de înțeles de generația tânară. Mai multe mărturii descriu cruzimile sâvărșite asupra deținuților politici de la Pitești și Adjud și despre suprimarea intelectualilor/elitei de la Sighetul Marmației.
Printre cele mai sinistre penitenciare se regăsesc:
- Zarca Aiudului – Aici au fost închiși cei acuzaţi de crime de război, legionari, intelectuali, bancheri, chiaburi, moşieri şi industriaşi. Conform marturiilor foștilor condamnați, zilnic mureau 6-7 deținuți. Pe lângă tortură, deținuții erau ținuți în lanțuri, în frig, înfometați.
- Închisoarea de la Sighetul Marmației – denumită și “Iadul Elitelor” a fost temniță pentru opozanții regimului. Foști miniștrii, academicieni, ziariști, profesori, militari, economiști, preoți, etc, unii cu pedepse grele, alții nici măcar judecați. Personalități care au fost victime la Sighet: Constantin I.C. Brătianu, Iuliu Maniu, Aurel Vlad, Constantin Argetoianu, Dimitrie Burilleanu (fost guvernator al Băncii Naţionale), Radu Portocală.
- Jilava – centru de detenție pentru detinuții cu pedepse aspre și pentru cei politici.
- Gherla – detenție pentru opozanții regimului comunist.
- Închisoarea de la Pitești – Fenomenul Pitești (1949-1951)
Aceste abuzuri au adus multe traume celor care le-au trăit, dar și celor care s-au născut după. Uneori efectele traumei se pot estompa cu trecerea timpului.Intervine mecanismul de izolare și “uitare” a acelor amintiri. Ca o cutie închisă la care persoana nu se uită, dar asta nu înseamnî că nu pot ieși la suprafață la anumiți stimuli, producând multă durere. Alteori efectele traumei pot rămâne semnificative pe termen îndelungat.

Printre efectele traumei regăsim:
Stresul, insomnia, anxietatea. Pe termen lung acestea pot duce la tulburari de stres posttraumatic (cunoscutul PTSD) și astfel la deterioarea calității vieții.
Sistemul pentru a putea funcționa ca întreg marginalizează grupuri, acestea căpătând un alt loc sau sunt pur și simplu fiind eliminate.
Pentru o evoluție sănătoasă a societății, este nevoie ca aceste grupuri să fie acceptate și integrate astfel încât să coopereze pentru realizarea obiectivelor comune.
În dictatură aceste grupuri se transformă în “țap ispășitor”, pentru așa zisa curațire a societății.
Astfel Securitatea își dorea să reducă la tăcere sau să elimine câteva grupuri: elevi, studenți, elita țării. Toate acestea pentru a renuțta la idealuri, la dorințe, la credințe, chiar și la Dumnezeu.
Un lucru asemănător se petrece în prezent cu “diaspora”.
Diaspora este privită cu suspiciune “de ce se bagă dacă ei au plecat, nu ne vor ei nouă binele” uitând că aceeași disporă sunt familie, prieteni și cei care trimit sutele și miile de euro acasă, tocmai pentru a ajuta la crearea societății.
În orice societate tinerii reprezintă partea cea mai reactivă a populației, iar aceștia reprezentau un pericol pentru regim. Astfel s-a luat decizia ca tinerii care nu aveau aceeași ideologie cu partidul să fie arestați și trimiși la Pitești la “reeducare”.
Închisoarea de la Pitești – numită și Fenomenul Pitești (1949-1951)
Are o istorie aparte care l-a facut pe Alexandr Soljentin, laureat al premiului Nobel (1970) să afirme despre acest loc unde se experimenta “reeducarea” prin tortură, batjocorire, și anulare a tot ceea ce este omul, ca fiind “cea mai teribilă barbarie a lumii contemporane”.
Supraviețuitorii descriu acte de neimaginat. Tortură fizică și psihică, înfometare, condiții grele de cazare, privarea de somn, acte de umilință până la mâncatul de fecale, declarații repetate pentru a-i demasca și pe alții. Astfel partidul să poată anihila orice posibilă revoltă, a oricarei posibile opoziții.
Supraviețuitorii o mai numesc și “spălarea pe creier”.
Actele de cruzime petrecute acolo asupra elevilor și studenților au fost considerate unice în lume ca efecte asupra psihicului uman.
5000 tineri români au trecut pe acolo în cei 2 ani în care a funcționat, mulți țncheindu-și călătoria în acel loc, în urma planului de “reeducare” și fiind îngropați la comun.
Chiar dacă este greu de înțeles, acești oameni doar vorbiseră sistemul de rău. Comparând cu astăzi este greu de înțeles că poți fi torturat, umilit, dezumanizat, omorât în bătaie pentru ca ți-ai spus părerea și nu ai fost de acord cu sistemul. Dar aceasta a fost realitatea la noi în țară, nu cu mult timp în urmă.
Dar aceasta a fost realitatea la noi în țară, nu cu mult timp în urmă.
Alex Cosma de la „Atenție, cad mere”, în materialul „Experimentul Care A Zguduit Lumea – Fenomenul Pitești” – explică foarte bine (holistic) ce s-aîntâmplat acolo. Materialul se poate găsi aici: https://www.youtube.com/watch?v=DyJikeIDRIk&t=30s
Despre “reeducare”: de la victimă la agresor pentru că așa cerea sistemul
“Reeducarea” includea patru etape – demascarea externă, demascarea internă, demascarea morală, iar ultima etapă era cea în care deținutul tortura un camarad în aceleași moduri în care el a fost torturat.
Demascarea externa
Detinuții trebuiau să-și arate credința față de regimul comunist denunțând toate persoanle din jurul lor. Fiind supuși torturilor constante, mulți dintre deținuți au denunțat rude, prieteni. Alții chiar au inventat fapte pentru a trece de etapa demascării externe.
Demascarea internă
Cea mai dureroasa etapă în care deținutul care dorea să treacă în etapa urmatoare trebuia să denunțe un coleg de celulă, un gardian mai milostiv sau vreun “reeducator” care nu tortura suficient de tare.
Demascarea morală
Momentul psihologic culminant al reeducării. Această etapă presupunea negarea tuturor valorilor cu care deținutul intrase în închisoare, de la familie și onoare până la credință și prietenie. Multi detinuți inventau povești groznice doar pentru a trece în etapa următoare. Din acest punct era imposibil sa se mai uite cu mândrie la ei sau în ochii celor dragi.
Torturarea celorlați
Reprezenta ca detinutii să îi tortureze pe colegii de suferință, dar nu pe oricare, ci pe cei care le fuseseră apropiați, pe prietenii lor, pentru a putea ajunge la ceea ce le era inoculat abia după parcurgerea primelor 3 etape: ieșirea din închisoare.
Când omul ajunge să nu mai poată decide nimic, să nu se mai poată opune, să nu mai poată face nimic, acestuia îi rămâne să se conformeze: să preia rolul de VICTIMĂ.
Dar atunci când avem VICTIMA înseamnă că avem și AGRESORUL.
Atunci când rolul AGRESORULUI este luat de către Autoritate (Statul/Sistemul) face să existe multă confuzie. Confuzia provine din faptul că Autoritatea – cea care ar trebui să susțina populația, tot ea o agresează, tot ea nu-i satisface nevoile de bază (hrană, caldură, siguranță, etc).
Victima cu traumele nevindecate și trăind în același mediu cu abuz, devine agresor la rândul ei, abuzându-i pe cei mai slabi.
Fiecare dintre noi avem atât victima cât și agresorul în interiorul nostru. Ține de fiecare dintre noi cum facem față mediului inconjurător.
Între cele două trebuie să existe un echilibru și astfel să manifestăm comportamente sănătose pentru noi și pentru cei din jurul nostru. Însă acest echilibru este extrem de greu de susținut atunci când vorbim despre un mediu atât de abuziv, care lasă urme adânci în psihicul uman.
În filmul “Experimentul Pitești”, regizat de Victoria Baltag, este explicat acest lucru printr-o metafora graitoare a 2 “dihănii” din noi. “Una mare și Alba și una mare și Neagră” și cum anume tinerii erau forțați să se transforme din victime în agresori pentru semenii lor.
Filmul reprezinta o mare bogație, a noastră ca popor, pentru care trebuie să le mulțumim cu toții celor care au făcut posibilă o ecranizare a acelor atrocități care s-au petrecut la Pitești si pe care o avem moștenire pentru generațiile tinere și pentru cele care vor veni. Ca ei să înțeleagă nevoia vindecării acelor traume ale nației noastre.
Vă recomand cu caldură să căutați și să vedeți acest film despre ceva atât de greu de imaginat ca având loc la cațiva pași de noi…. ca timp și ca distanță fizică.
https://www.youtube.com/watch?v=6LqgwVafnF0
Toate aceste evenimente au dus la distrugerea rețelei de încredere.
Așa cum trauma indivduală afectează structura internă a unei persoane, trauma colectivă afectează structura societății. Rupe legăturile sociale, subminează comunitatea și distruge sursele de suport. Are un impact asupra modului în care grupurile discută și interactionează între ele, fiind afectată întreaga încredere în instituțiile sociale și practicile culturale.
Viața cotidiană fiind afectată și pe mai departe de distrugerea acestei lipse de încredere.
După astfel de evenimente adesea există o tendință puternică de a crea identitatea împărtăsită, în care sunt acceptați doar cei care gândesc în același fel.
Distrugând rețeaua de încredere și oferind variante puține/scumpe de alimentație, populația este mereu ocupată cu asigurarea nevoilor de bază și nu se mai coagulează în grupuri, astfel scăzând incidența revoltelor.
Aceste cruzimi și panica pe care au creat-o se rostogolesc de-a lungul generațiilor dacă nu se intervine asupra lor și se traduce cu trauma în generațiile viitoare, doar că uneori sub alta formă.
Persoanele care supraviețuiesc unui genocid pot să crească copii care prezintă simptome de traumatizare, chiar dacă nu au fost de fapt prezenți la evenimentul traumatic. Comportamentele pe care le exprimă, povestile pe care le spun, pot determina generațiile mai tinere să se comporte ca și când ar fi experimentat și ei trauma.
Neincrederea, frica, ura, lipsa de reacție, neputința de atunci, se manifestă și verbalizează astăzi, ca un ecou, ca ceva rămas ne facut/ne zis.
Evenimente ca cele de mai jos evidentiaza perpetuarea traumei:
Incendiul de la clubul Colectiv. Peste generații 64 de tineri au ars la un concert rock.
Cine a fost de vină? Încă nu știm pentru că, deși au trecut mai bine de 7 ani, dosarul nu este soluționat. Similaritatea traumei constă în faptul că aceeași autoritate/instituțiile statului au permis să aiba loc aceste evenimente, prin lipsa comprtamentelor care oferă siguranța. Ordonanța 13 din decembrie 2017 care prevedea modificări ale codului penal, facută în mare taină – acțiunea fiind cunoscută și sub numele de “noaptea ca hoții”.
10 august 2018, înabușirea protestelor pașnice, care a reprezentat un pas în spate în fața democrației, “reducerea la tăcere” a celor care sunt împotriva sistemului și abuzul în serviciu a celor care aveau puterea. Acest tip de eveniment se poate repeta oricând, atata timp cat corupția va exista.
Și lista poate continua…
Cum reușim să avem încredere?
Pentru a ne accepta asa cum suntem și a înțelege de ce facem/nu facem anumite lucruri este nevoie să ne cunoastem rădăcinile. Atât pe cele din familie cât și pe cele ale neamului din care facem parte. Trecutul ne influentează prezentul și ne poate influența viitorul.
Cum reusim să avem mai multă încredere în concetățenii cu un alt concept/stil de viață?
Aceasta este partea grea, partea care vine în urma distrugerii rețelei de încredere care a avut loc în țara noastră.
O societate sanatoasă are nevoie să își cunoască trecutul, atrocitățile care au avut loc, să înțeleagș suferințele și abuzurile la care a fost supusă. Cunoscând modul în care s-au petrecut lucrurile și înțelegând teroarea în care cetățenii României au trăit timp de 42 de ani, putem să facem funcțională colaborarea dintre grupuri.
Societatea începe să se vindece atunci când începe să dezvolte noi modele bazate pe conexiuni sigure, oferire de suport reciproc, creare de legaturi emoționale de încredere cu familia, cu colegii, cu prietenii, cu cei din jur. Alocând atenție simptomelor pierderii și traumei în sine.
Este de acceptat ca suntem diferiți și că putem răspunde diferit la același eveniment traumatic, reacțiile fiind extrem de complexe.
Pacea nu reprezintă lipsa conflictelor. Munca poate fi dedicată învațării cum să trăim cu conflictele.
În loc să proiectăm propriile umbre neacceptate pe ceilalți este mai eficient să întâlnim inamicul din noi însine.
Cunoscându-l, văzându-l, acceptându-l pe “celălalt” poate să nu ducă la reconciliere, dar poate ajuta la vindecarea unor răni și poate deschide un dialog.

Surse galerie foto:
- fotografii personale
- capturi din video „Experimentul Care A Zguduit Lumea – Fenomenul Pitești”
- „Atenție, cad mere” – Alex Cozma
- fotografii din arhivele PRO TV
- fotografii din arhivele TRV – „Memorialul durerii”
- arhivele revistei „Liberatatea”
- arhivele revistei „Scânteia”