Ce este psihoterapia individuală?

Putem afirma  psihoterapia individuală constă într-o situație terapeutică în care un individ (denumit client în sensul acestui articol) este implicat în procesul psihoterapeutic cu cel puțin un psihoterapeut. Un psihoterapeut poate fi un psiholog. Astfel, psihoterapia diferă de a primi sfaturi de la prieteni, familie, cunoscuți etc., deoarece este un serviciu profesional oferit de un profesionist instruit.

Terapia individuală este o psihoterapie implementată de un profesionist instruit, de obicei psihoterapeut sau psiholog, pentru a ajuta un client să lucreze cu o problemă. Modalitățile de implementare a terapiei individuale variază mult în funcție de problema psihologică cu care se confruntă clientul, credințele și practicile personale ale terapeutului și nevoile individuale ale clientului.

Un aspect de care trebuie să ții cont este că, cu cât crezi că poți schimba ceva și că terapia poate face diferența, cu atât tratamentul tau va fi mai pozitiv și de succes. 

Perioada generală de timp necesară terapiei individuale variază mult. De obicei sunt necesare cel puțin opt ședințe pentru a te asigura că toate aspectele problemei cu care te confrunți au fost atinse.

Cu toate acestea, psihoterapeutul tău  poate recomanda mai multe sau mai puține sesiuni, în funcție de progresul tău. O parte importantă a terapiei este să te asiguri că vei reveni pentru sesiuni de urmărire după o lună, șase luni și 12 luni, astfel încât psihologul tău ți poată monitoriza starea și  se asigure  totul este bine.

Prima sesiune implică cunoașterea psihoterapeut – client.  Psihologul tău îți va pune întrebări despre tine și despre experiențele tale anterioare, situația actuală, familia, locul de muncă și prietenii. Psihologul tău nu te va împinge să te afli în probleme private, dar trebuie să obțină suficiente informații despre nevoile tale individuale pentru a face un plan pentru următoarele întâlniri.

În unele cazuri, problema poate fi destul de evidentă atât pentru tine cât și pentru psihologul tău (de exemplu, dacă ești anorexic și cauți ajutor pentru a lupta împotriva anorexiei). Cu toate acestea, în unele cazuri poate exista o problemă de bază de care nu știi (de exemplu, poți fi deprimat, neliniștit sau  supărat fără să știi de ce).

Primul pas este de a determina care este problema. Odată ce ați dezvoltat conștientizarea situației, puteți începe să colaborați pentru a stabili de ce problema este prezentă. De aici, psihologul tău va implementa un program pentru a încerca să rezolve problema.

Unul dintre ingredientele cheie ale succesului în psihoterapie este forța și stabilitatea relației dintre client și terapeut. Prin urmare, este foarte important să fii confortabil și fericit cu psihologul tău.

Calitățile pe care trebuie să le cauți la un psiholog includ căldură, empatie, răbdare, veridicitate, onestitate și capacitatea de înțelegere a emoțiilor, dar în același timp capacitatea de îngrijire. Aceste calități îl ajută pe client să atingă obiectivul important al eficacității de sine. Când ai încredere că terapia te ajută, ai mai multe șanse să lucrezi activ la obiectivele terapiei și, prin urmare, ai mai multe șanse să experimentezi beneficiile.

Unul dintre cele mai importante aspecte ale psihoterapiei este comunicarea. Alege un psiholog cu care te simți foarte confortabil vorbind. Evident, când întâlneșți o persoană pentru prima dată, este foarte greu să-ți dai seama dacă vei putea sau nu să comunici eficient cu această, dar dacă te concentrezi asupra calităților enumerate mai sus, e posibil să te deschizi la acestea în ședințele viitoare.

Obiectivele terapiei

În fiecare tip de psihoterapie, psihologul te va ajuta să îti dezvoltați obiective specifice pentru terapie. Aceasta va include un obiectiv general, precum și obiective mai concentrate care se pot schimbă de la sesiune la sesiune.

Păstrarea obiectivului general în minte te va ajuta să ai motivație pentru când vei simți că vrei  renunți la terapie. Pe parcursul ședințelor pot interveni mecanismele de coping (auto-apărareși te poți abate din drumul ales.

Psihoterapeutul tău te va ajuta, de asemenea, să:

  • Identifici mecanismele de coping: Acestea pot fi strategii de coping care te-au ajutat în trecut. Psihologul tău te va învăța să adaptezi aceste strategii la situația ta actuală
  • Rearanjarea priorităților de viață: Uneori, oamenii au probleme psihologice, deoarece au o așteptare irațională față de ei și de ceilalți. Aceasta crește presiunea asupra tuturor și poate duce la stres, anxietate și depresie. Reorganizându-ți așteptările și prioritățile, este posibil să poți evita stresul inutil
  • Concentreazăte pe urmăriri semnificative
  • Identifică punctele forte: Uneori, în perioadele de criză psihologică, este ușor să te concentrezi asupra punctelor slabe și a ceea ce nu ai, în loc de punctele tale forte și a lucrurilor minunate pe care le ai. Psihologul îți va atrage atenția asupra aspectelor pozitive despre ține și te va ajuta să te redescoperi și să vezi lucrurile pozitive din viața ta. Acest lucru te va ajuta să crezi în ține.

Pentru a te concentra și a fi consecvent cu terapia, nu uita să te vizualizezi depășindu-ți dificultățile.